Специалност "Пътни и строителни машини"
Главните цели на обучението на докторанти по докторска програма „Пътни и строителни машини“, реализирана съответно в катедра „Инженерна логистика подемно-транспортна и строителна техника“ (ИЛПТСТ), обхващат следните по-важни особености:
- подготовка на докторантите като специалисти с много висока квалификация и потенциална реализация в индустрията;
- подготовка на докторантите за работа и реализация в академична среда – технически университети и висши училища;
- подготовка на докторантите за работа по изследователски и научно-изследователски проекти.
Постигането на тези цели е възможно при успешното решаване на следните основни задачи:
- обучението на докторантите се осъществява от висококвалифицирани хабилитирани преподаватели;
- използване на усъвършенствана материална база за обучение на докторанти – обучението се реализира в учебни и изследователски лаборатории, снабдени със съвременни експериментални платформи и стендове;
- прилагане на съвременни информационни технологии за генериране и обработване на информационни масиви и големи данни („big data);
Основните направления, по които се развива обучението на докторантите обучавани по докторска програма „Пътни и строителни машини” са следните:
- симулационно моделиране, изследване и оптимизиране структурите на пътно-строителна техника;
- механизация и автоматизация на строителни процеси и логистика;
- еко-техника и еко-технологии;
- строителна и еко-логистика;
- автоматизирани системи за обработка на информация и генериране на решения;
- строителни роботи, манипулатори и роботизирани системи;
- интелигентни системи за диагностика и реализация на „вечна” експлоатационна надеждност в пътно-строителната техника;
- икономическото оценяване и стопанското управление на строително-технологични комплекси.
Темите на докторантурите по докторската програма „Пътни и строителни машини “ се определят от съвременните достижения в областта на пътно-строителната техника, автоматизираните системи за обработка на информация и генериране на решения, симулационното моделиране, роботиката, интелигентните системи за диагностика и реализация на експлоатационна надеждност в пътно-строителната техника и много други - реализирани както в теоретичен, така и практически аспект, като темите съответно са съобразени и с развитието на националните и европейските приоритети в индустрията, и то главно в областта на индустриалните системи от 4-то поколение (т.нар., Industry 4.0 Systems).
Предпоставките за реализация на докторската програма „Пътни и строителни машини“ се съдържат и в успешното обучение и развитие на бакалавърските специалности „Инженерна логистика” и „Машиностроене”, както и на магистърските специалности „Машиностроене и уредостроене” и „Инженерна логистика”, реализирани съответно в Машиностроителния факултет (МФ), на ТУ - София.