Специалност "Енергопреобразуващи технологии и системи"
В катедра „Топлинна и хладилна техника” се извършва обучение по пет докторски програми:
- Енергопреобразуващи технологии и системи;
- Хладилни машини и апарати за охлаждане и кондициониране;
- Теоретична топлотехника;
- Промишлена топлотехника;
- Топлоснабдяване, газоснабдяване, вентилация и климатизация.
Докторските програми обхващат целия цикъл на енергопреобразуване – производство, пренос, разпределение и потребление на енергия, както и влиянието му върху околната среда. Решават се научноизследователски проблеми, свързани със:
- съвременните високоефективни и екологосъобразни енергопреобразуващи технологии и системи за осигуряване на параметрите на микроклимата в сградите и технологичните процеси в промишлените системи, както и за преобразуване и оползотворяване на енергията от възобновяеми източници за производство на топлина и студ;
- изследване на енергийните и екологични характеристики на сгради и промишлени системи, повишаване на енергийната, икономическата и екологичната им ефективност;
- изследване на комбинирани системи за среднотемпературно и нискотемературно охлаждане и замразяване, включително криогенни технологии, както и целия цикъл на използване на изкуствения студ в различните области на химическата и хранителната промишленост и сградите;
- изследване на топлофизичните и термодинамични свойства на веществата и материалите, и методите за термодинамичен анализ.
Обучението дава знания и умения за решаване на комплексни научни проблеми, за ръководене на конструкторски, технологични и научни звена, както и за обучение на студенти във висши учебни заведения. Обучението в докторските програми се провежда в три форми – редовна, задочна и на самостоятелна подготовка, както за български, така и за чуждестранни граждани.
Катедра „Топлинна и хладилна техника“ разполага с богата, съвременна материална база. Развитият академичен състав в интердисциплинарна изследователска атмосфера и капацитетът на наличните лаборатории предоставят на докторантите възможност за придобиване на знания в широк диапазон, както и за провеждане на съвместни научни експерименти със специалисти от различни области и участие в национални и международни научноизследователски програми и проекти. Прилагат се успешно европейските и световни модели за обмяна на опит и знания.